لولا در باعث نجات جان انسانها شد

تاریخچه لولا کابینت آنقدر به دوران باستان باز می گردد که باستان شناسان از منشأ دقیق آن مطمئن نیستند.

در حالی که بسیاری از لولاهای فلزی از دوره‌های 5500 ساله باقی مانده‌اند، شواهدی از فرهنگ‌های بعدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد از چوب و سنگ برای تولید آن‌ها استفاده می‌شده است، نتیجه این است که برخی از این فرهنگ‌های باستانی بین‌النهرین ممکن است قبل از عصر برنز آنها را تولید کرده‌اند.

این وسایل باستانی اصلاح شده، پرورش یافته و در بسیاری از جنبه های زندگی معرفی شده اند.

لولا در جوامع باستانی در آفریقا، آسیا، اروپا و جاهای دیگر یافت شده است.

بیشتر این لولاهای اولیه، لولاهای درب برنزی هستند. فضای اکدی و هیتی بسیار عالی بود، کاخ‌های عظیم، سازه‌های مقدس و دروازه‌های محافظی که ساختند، درهای سنگینی داشتند که با لولاهای فلزی باربر کار می‌کردند.

ساخت لولا پاشنه شیشه پرهزینه و کار سختی بود، بنابراین امپراتوران باستانی که می خواستند نشان دهند چقدر قدرتمند هستند، ثروت خود را برای خرید لولاهای فلزی به کار می بردند.

مردم عادی آن دوران معمولاً خانه‌هایی داشتند که درهای لولایی نداشتند یا اصلاً دری نداشتند.

همانطور که می توان تصور کرد هزینه و عدم دقت در فلزکاری مانع از استفاده از لولا در وسایل روزمره خانه به غیر از درها شد.

با این حال، افراد ثروتمند و قدرتمند می توانستند آهنگرها را مأمور کنند که لولاهای کوچکی را برای استفاده به عنوان قلاب برای جواهرات و سایر اقلام بسازند.

با گسترش دانش متالورژی و کشف روش‌های ایجاد آلیاژهایی مانند برنج و فولاد در فرهنگ‌ها در سراسر جهان، تولید لولا نیز افزایش یافت.

فلزکاری در دوره قرون وسطی پیشرفت کرد و مردم عادی بیشتر و بیشتر شروع به استفاده از درهای لولا قدی در خانه های خود کردند.

آهنگران محلی می توانستند لولاهای فرفورژه و همچنین سایر ابزارهای فرفورژه را با قیمتی مقرون به صرفه بسازند. با این حال، طبقه بالا هنوز هم قلعه ها و کاخ های بزرگ با درهای بزرگ می ساختند که به قدرت باربری لولاهای مقیاس بزرگ نیاز داشتند.

این‌ها هنوز در قلعه‌های قدیمی حفظ‌شده در اروپا قابل مشاهده هستند: درهای بزرگ بلوط با لولاهای فرفورژه که در سراسر سطح در کشیده شده‌اند.

بسیاری از این لولاها هم تزئینی و هم کاربردی هستند.

پل متحرک کلاسیک یک نمونه است.

پل متحرک دو ویژگی مهم داشت: باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند بارهای سنگین را در هنگام پایین آمدن تحمل کند و به اندازه کافی مستحکم باشد تا در برابر تلاش‌های نیروهای مهاجم مقاومت کند.

این امر مستلزم چوب سخت و لولا آنتیک آهن فرفورژه قوی بود و اگر پل قرعه کشی دشمنان را دفع نمی کرد؟ بسیاری از سلاح های لولایی دیگر برای کمک به درگیری های نظامی در دسترس بودند.

به عنوان مثال، یک موتور محاصره، یک نوع موتور محاصره، می‌تواند موشک‌ها را در فواصل طولانی با سرعت بالا به حرکت درآورد، دیوارهای سنگی را خرد کند یا حتی اجساد بیمار را در اردوگاه‌های دشمن قرار دهد.

ایرانیان نوعی تربوشت لولایی را ساختند که به عنوان یکی از کشنده ترین و دقیق ترین آنها شناخته می شد.

مکانیزم کشیدن یا هل دادن لولایی نیز به کماندار کمک کرد تا کمان پولادی خود را خروس کند.

جدای از کاربردهای نظامی، انواع متعددی از لولاهای در و لولای لب به لب در صندوق‌ها، جواهرات، درها، دروازه‌ها، قطعات قفل، کشتی‌سازی و شگفتی‌های فن‌آوری جدید مورد استفاده قرار گرفتند که تا رنسانس و عصر روشنگری ادامه یافت.

  • منابع
  1. Evolution and History of Door Hinges

 

  • تبلیغات
  1. رشوه میلیون دلاری که یک خواهر و برادر را قاتل کرد!!!
  2. کفش مربوط به دوره هخامنشیان در موزه تهران
  3. 10 خوراکی عجیب که با گردو آماده می شود
  4. با تخمه هندوانه قوی ترین ماده چسبنده جهان ساخته شد!